Kiki Kolenbet

Helsingin työpaja lähestyy ja esittelyssä kolme ensimmäistä projektia

Co-creation workshop Palvelumuotoilu

Viime viikkoina olemme esitelleet kolme BLUEssa ideoitua projektia, vesistömatkailun reitit Kuopio- Tahko markkinointi Oy:lle, Näkymättömän tekeminen näkyväksi Suomenlinnassa sekä Imatrankosken virtualisoinnin. Näistä voit lukea lisää täältä. Tavoitteena on, että tuloksena on digitaalisia palvelukonsepteja, jotka olisivat kopioitavissa myös muualle ja hyödyttävät siten laaja-alaisesti Suomen vesistömatkailua.

Helsingin työpajassa 15.11.2018 Suomenlinnan Pajasalissa klo 9-16 kehitetään jälleen lisää uusia palvelukonseptiaiheioita, jotka palvelisivat erityisesti työpajaan osallistuvien yritysten ja organisaatioiden tarpeita. Mukaan työpajaan mahtuu vielä ja voitkin ilmoittautua päivään tästä. Tapahtuma on maksuton, sillä tavoitteena on tuottaa yhteistä hyvää, joka luo uutta ja antaa mahdollisuuksia monelle.

Lisäksi olemme koonneet yhteen työpajoissa päivien aikana esitettyä materiaalia. Päivien aikana oman puheenvuoronsa piti VTTn puolesta Charles Woodward , joka esitteli omassa presentaatiossaan VTT:n laajaa kokemusta lisätyn todellisuuden kanssa työskentelystä. Esimerkkejä avoimen datan käytöstä ja miten siitä voi tehdä liiketoimintaa esitteli Turussa Lounaistiedon Sara Tamsaari ja Järvi-Suomessa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Minna Jukka aiheena mitä on avoin data ja miten sitä voidaan jalostaa. Lisäksi Järvi-Suomen työpajassa esiteltiin maailmanluokan AR-esimerkkejä. Näiden esitysten tavoitteena oli avata käsitteitä sekä niiden mahdollisuuksia myös heille, joille AR tai avoin data eivät ole co-creation-päivää ennen olleet niin tuttuja käsitteitä.

Nyt kolme ensimmäistä projektia Imatrankosken virtualisointi, Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n vesistömatkailun reitit sekä Suomenlinnan näkymätön nähtäväksi ovat palvelumuotoilutiimien työstettävänä. Palvelumuotoiluprosessi alkaa käyttäjäymmärryksestä, jossa haetaan ymmärrys niistä tekijöistä miksi ihminen menee esimerkiksi katsomaan Imatrankosken koskinäytöstä. Tämän jälkeen vasta ryhdytään ideoimaan, mitä se sitten voisi olla ja kokeillaan erilaisia vaihtoehtoja aidoilla käyttäjillä. Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena on tuote, joka on samaan aikaan käyttäjilleen haluttava, kannattava sekä toteuttamiskelpoinen.

Seuraava Co-creation-päivien sisältö